torsdag 12 december 2013

TasteDay - BrewByBrandis American Pale Ale

BrewByBrandis American Pale Ale - Gick från ytterlighet till ytterlighet
För en tid sedan bryggde jag en ale där jag ville testa humlesorten Belma och Briess Pale Ale malt, utbytet var ju totalt katastrof och vid omtappning från jäshink till fat smakade ölet precis ingenting. Jag gav lite upp hoppet om den men lät den kolsyrejäsa i fatet (ett lyckokast kanske?) och sedan har den stått där ett tag i kylen innan jag började smaka av den.



Första smakintrycket var Apelsin faktiskt, Belman har lämnat spår efter sig bland Cascaden & Centennial som också användes. Kanske borde man testa med en lite större del Belma nästa gång för att se mer vad den går för, som det är nu, har Cascaden ett litet övertag. Men man känner direkt att det finns ytterligare en rejäl humle i bakgrunden som vill fram.
Belman har enligt uppgift på forum runt om en säregen smak och bryggare runt om verkar överens om att den trivs bra med Cascaden, jag kan nog hålla med, även om en single hop på Belma vore bra att jämfört med...
Lättdrucken och smakrik, en viss beska, men fruktigheten är stommen. Det är gott om tropiska frukter i smak och doft.
I slutändan tycker jag att det helt enkelt blev en jäkligt god öl som kan tänkas bryggas igen med vissa justeringar. Faktum är att fatet börjar ta slut, så den funkar väl :)


Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


1 kommentar:

  1. Himla god öl den där kan jag med intyga. :) He bara å brygga mer utav.
    Brygg på bara. Det är bara å brygga på mer.

    SvaraRadera