fredag 20 december 2013

BrewDay - Take This Beer APA v4

Take This Beer APA version 4 i vinterskrud
Det har hänt en del i bryggeriet, öl har bryggts, finbesök med ölprovning och öl har lagt på lagring. Så då kör vi igång:
Häromdagen bryggdes version 4 av Take This Beer (Stay A While And Breathe Me In) APA. I princip var det en exakt ombryggning av Version 3 som blev väldigt lyckad även om jag inte tyckte det en period, men det berodde ju på att det var för kallt i fatkylen ;)
I denna bryggningen testade jag att mäska lite tjockare (blev 3 l vatten per kg malt mot normala 4 l). Skillnader kommer väl märkas kanske i smaken eller kroppen så småningom, men den direkta skillnaden vid mäskningen var ju att mäsken givetvis blev tjockare, och höll temperaturen bättre än tidigare.
Jag kör ju Maxi-Biab och där är det ju så mycket vatten som möjligt vid mäskning och dunk sparge. Mäskningen funkade kanon även om jag tror jag får förlänga dunk spargen en aning, lät den stå 30 minuter men tänker köra på 40 minuter nästa gång. Under dunk spargen lyfter jag påsen var 10 minut så det blir lite tepåse över det hela.

Koket gick lite segt inledningsvis, min gryta kändes lite trött men det komm igång och var sedan fullt ös i grytan
Lyckades kyla ner till 14 grader men lät sedan grytan stå efter whirlpool ca 45 minuter så låg tempen lite högre. Pitchade en något avsvalnad Wyeast Smack Pack och ställde hinken i svalaste rummet för jäsning, någon timme senare kom första bubblan så det startade direkt. Skönt. Nu står det fortfarande och puttrar på i frisk takt och jag flyttar nog jäshinken lite varmare i kväll.

Blood Of Saints Lager

Blood Of Saints Lager v3 upptappad och klar

I veckan har jag också flyttat över Blood Of Saints Lager v3 till fat och flaskor. Denna bryggning har jag inte skrivit om här men den finns som #bloodofsaintslager på Instagram. Grymt god och härlig pilsner eller Märzen som det lutar åt att den blir. Vi får se framåt slutet av maj, då är det fest och förhoppningsvis är den lika god då som nu (hade kunnat tömma fatet direkt så god är den)
Den står i vart fall och kolsyrejäser i ett av mina Corneliusfat nu.
Blir svårt hålla sig borta från den. Tur jag har några flaskor också som kan stilla nyfikenheten under tiden fatet lagras ;)

På gång...

På gång är lite nytt, har varit mycket samma ett tag, dax göra nya recept.
Först ut blir en Modern Lager som planeras bryggas i Mellandagarna, Gjorde en testbryggning förra vintern av den som blev grymt god och som skall göras fullt ut nu.

Därefter blir det en APA eller IPA, har inte riktigt bestämt mig än men den kommer bli intressant oavsett. Laborerar med lite humlekombinationer som kan bli väldigt intressanta...

I januari planeras en Tjeckisk Pilsener och i Mars en äkta Märzen. Februari är fortfarande ett blankt blad, men gissningsvis någon lättdrucken sommarpilsener.
Kan bara bli grymt gott till sommar på ölfronten
Fler fat står på inköpslistan också. Grymt smidigt att ha.
Bland det bästa är ju att man kan tappa från fat till flaska och ta med sig eller ge bort utan att behöva tänka på jästfällning osv. Och man kan dricka ur flaskan om man känner för det.

Besök i bryggeriet

Vilse i Pilsner - 67 Barley Wine. Djup röd färg och en fantastisk smakupplevelse. Tack Rickard för smakprovet!

Förra helgen fick jag finbesök i bryggeriet. Rickard från Vilse i Pilsnern kom förbi med en påse av utmärkt goda öl. En öl som verkligen gav mig en WOW-upplevelse var hans 67-Barley Wine. Helt makalös god.
Vi testade varandras öl, pratade öl, livet, lyssnade på metal och hade allmänt jäkligt trevligt!
Det får vi göra om eller hur Rickard?

Jag funderar på att skriva en lite enkel guide för Maxi-Biab, är det någon som är intresserad av att läsa kanske?

Glöm inte följa mig på Twitter, Facebook och Instagram, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Instagram:
Instagram
Untappd:

Google+:
 Google+


4 kommentarer:

  1. Tjosan å gott nytt år!
    Bra att du har bryggarplaner på G.
    Japp det var skoj å dela öl ihop. Det får vi göra om. Jag har druckit massor med 67or nu i jul. himla smarriga! Jag har några kvar :)
    Gott nytt år/Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar på att 67:orna är slut nu? ;)
      Ja det får vi absolut göra om!
      God fortsättning på dig

      Radera
  2. Flera 67or kvar. Snålar på dem

    SvaraRadera