måndag 9 september 2013

Take This Beer (Stay A While And Breathe Me In) APA - Batch 2

Take This Beer APA batch 2 flaskad och med etikett.
Nu var det ett tag sedan jag skrev här, har helt enkelt inte hunnit med. Det händer rätt mycket just nu.
I början av Augusti bryggdes Take This Beer (Stay A While And Breathe Me In) APA batch 2. Beroende på diverse omständigheter blev det lite förändingar mot batch 1.

Mäskningen skedde i en lite högre temperatur för att ge lite mer kropp, och humlegivorna ökades på en aning så i batch 2 är IBU 41,7 mot batch 1´s 35 IBU.
Även torrhumlingen blev lite mer och längre än vid första batchen, och tiden i jäshinken blev en aning längre också än tidigare.

Angående etiketten

En del har frågat om det är Derek Hess som ritat figuren på etiketten till Take This Beer serien? Svaret är enkelt:
Nej, det är en tysk ung konstnärinna som kallar sig "The Demons Within" som gjort den inspirerad av Derek Hess konst för In Flames plattan Come Clarity där låten Take This Life är med.
Take This Life är ju helt enkelt inspirationen till denna ölen.

Smaken?

Första avsmakningen för bara ett par minuter sedan...
En vecka in i kolsyrejäsningen är smaken fantastisk, massor av tropiska frukter, en medium fyllig kropp och en begynnande beska. Ett par veckor till på lagring och den kommer vara fantastiskt god, något fylligare, något fruktigare, något beskare än första batchen, men vansinnigt god, det blir den eftersom den redan är det ;)

Vad har hänt annars?

Take This Beer (Im Right Here) IPA som bryggdes tidigare i somras blev tyvärr inte som tänkt alls. Det berodde enbart på att jag använde rostfria stålkulor som sänke vid torrhumlingen, och det visade sig att dom inte var rostfria alls. Tyvärr.
Tack för den SKF. (Kulorna kom från dem ursprungligen).

Vad är på gång?

Just nu planeras hösten och vinterns bryggningar. Lite beroende på tidsbrist har jag inte hunnit brygga i den takt jag velat så det får bli ett reviderat år. Då jag nu under ett år drygt bryggt Lager & Pilsner har jag kommit fram till att med de förutsättningar jag har måste jag lagra min Lagers & Pilsners i drygt 6 månader efter flasktappning. Vilket innebär att varje enskild lagerbryggning tar mig ca 7 månader innan de är klara för konsumtion. Tålamod är en bryggares bäste vän brukar man ju säga...
Så i höst och vinter kommer det bli en blandning av ale´s och lagers som bryggs.
Och nu i början av oktober kommer årets glögg att sättas också.

Nu skall jag njuta färdigt av första avsmakningen av Batch 2 av Take This Beer (Stay A While And Breathe Me In) APA, lägga smakerna på minnet och sedan låta mognadsprocessen göra sitt ett par veckor till innan jag smakar igen.
Förresten, jag har öppnat konto på Instgram om någon vill följa mig där
Instagram
Skål på er,

Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Untappd:

Instagram:
Instagram
Google+:
 Google+


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar