söndag 5 maj 2013

BrewDay - South Of Heaven

South Of Heaven´s humlegivor
Igår blev det äntligen bryggt. Ölet har fått namnet South Of Heaven till minne av Jeff Hanneman, gitarrist i Slayer som tragiskt lämnade oss häromdagen.
South Of Heaven är tänkt blir smakrikt av nobla humlen och ja, det finns som ni ser på bilden ovan en löjligt liten giva av en humlesort, Cascade, mest för att få i något amerikanskt. Givetvis tillför den inget i en 18 liters sats. En ljus lager är det, använde Vikings Pilsnermalt ihop med 10% Cara-pils samt en näve Munich. Stilen är Tysk Pilsner.


Det blev en syrarast...
Min vana trogen krånglar jag ju till det, vilket jag inte tänkt göra denna gången egentligen, tanken var att koka upp mäskvattnet i fredags och låta det stå över natten och köra igång mäskningen direkt jag vaknade, dock blev det inte så, så jag körde hela klabbet med syrarast, 2 försockringsraster och mashout...
Tidskrävande men det jag hade lite annat att göra under tiden också.
Det blev en syrarast i 35 grader i ungefär 20-30 minuter medans jag åt frukost och drack kaffe.
Sedan kördes kokarn igång och jag stegade upp till 63 grader för första försockringsrasten, den blev 1 timme lång och följdes av en andra försockringsrast på 72 grader, också den i 1 timme innan jag gjorde mash-out på 78 grader
Min variant av dunk sparge
Jag recirkulerade ett par liter innan jag körde över BIAB-påsen till ett tomt jäskärl, jag hällde där ca 7 liter hett vatten över malten, rörde runt lite och lät det sedan stå och dra sig i ca 20 minuter medans Bielmeiern sakta jobbade sig mot kok. Lite rörande och skvalpande innan jag lyfte ur BIAB-påsen och lät den rinna av samt pressade ut sista vörten ur malten som sedan stillsattes till resterande vört.
Den är en del av MAXI-Biab och kallas dunk sparge. Ett sätt för oss BIAB-bryggare att få ur mer vört ur malten än våra grytor tillåter.
I vart fall så hade jag sedan 27 liter vört att koka med preboil og 1.042.
Mitt kok är 90 minuter långt och med 1 timme kvar tillsattes bitterhumlen, 30 minuter kvar tillsattes den löjligt lilla humlegivan av Cascade och vid 15 minter kvar tillsattes en rejäl smakgiva bestående av 2 olika humlen vilket sedan upprepades med 5 minuter kvar av koket.
Aromgivan ilagd, 5 minuter kvar till nerkylning.

Denna gången valde jag att inte använda humlepåsar, vilket jag troligen inte gör om. Efter avkylning och lite stillhet började jag tappa över till jäskärlet men all humlen ställde till det för mig. Kände där att det hade varit väldigt gott kunna lyfta ur all humle och förhoppningsvis få ut någon liter extra till jäskärlet.
Överföring från Bielmeiern till jäskärlet. Använder inte kranen än, måste byta den först.

Tanken var att få 20 liter till jäskärlet men det blev bara 18 liter. Väldigt mycket låg och gömde sig bland humlen och draven och jag hade helt enkelt inte tålamod att hålla på att hälla lite i taget genom sil och saftsil de sista literna när pumphäverten inte kunde få ut mer.
När jag skopade ur sista humlen och draven gömde sig ca 3-4 liter vört där.
Lite suddig bild, men äntligen tappat, klart och jästen pitchad.
Under tiden jag höll på att koka osv gick hydrometern i golvet så jag fick ta fram reserven och ta OG med.
Den stämmer inte helt men OG hamnade på ca 1.052
Väldigt vad bilderna blev suddiga idag, här OG mätning med reservhydrometern.
Jästen som tillsattes till denna satsen var återigen Wyeast Munich Lager, gillar den skarpt. Ger en bra smakprofil i mitt tycke.
Ölet kördes in i kylen där det står nu och förhoppningsvis jäser, verkar vara lite trögstartat denna gången, så har den inte kommit igång måndag kväll får jag tillsätta en påse Saflager w-34/70

Bryggningens spellista var given.
Slayer. Bara Slayer.
Slayer - Live:Decade of aggression utgjorde dagens spellista.
Allt i allt tog den här bryggningen väldigt lång tid.
Nästa gång måste jag testa att bara mäska i en temperatur + mashout för att se skillnad och se om det är värt att försöka spara tid eller inte.

Dock har jag märkt sedan jag började använda Bielmeiern och antagligen också beroende på min termometer jag skaffade samtidigt att effektiviteten har blivit vansinnigt mycket bättre.
Ett steg åt rätt håll, dock får jag nog koka några gånger till och se hur bortkok osv skall justeras, kanske för öka den lite...

Det här var säsongens sista Lager som kokades, nu blir det troligen ingen kokad förrän i augusti-september då det börjar bli svalare igen.

Jag har för tillfället bara ett ställe att lagra på och det är kylen jag jäser i just nu.
Men ändrar sig det läget kommer jag köra igång igen.
Är rätt sugen på en kyl till som skall användas som lagringskyl i så fall.
Dock kommer det säkerligen göras någon Ale och kanske en Cider under sommaren här.

I veckan kommer zApa få etiketter och sedan ställas undan lite svalare ett par veckor innan provsmakning.


Ha så gött
Återkommer snart med dom utlovade TasteDay inläggen ;)

Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här ;)

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Untappd:

Google+:
 Google+



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar