söndag 19 maj 2013

BrewDay - En Apa (Take This Beer) Uppdaterad

Mäskningen nästan klar
I fredags blev det lite bryggt, en än så länge namnlös Apa.
20 liter av mäskvattnet förkokades på torsdagskvällen och när jag kom hem på fredagskvällen värmdes resterande upp för att justera upp temperaturen till inmäskningen snabbt.
Malten låg och drog i ungefär 75-80 minuter.

Jag hade då tänkt maxa mitt kok och tänkte köra en Maxi-BIAB vilket innebär att man efter mäskningen gör en så kallad dunk sparge, man lägger påsen med malt i en jäshink eller liknande och häller (i mitt fall) en bestämd mängd vatten över och låter det stå och dra i 20-30 minuter. Jag hällde på 9 liter vatten till och börja med medans grytan med resten av vörten arbetade sig upp mot kok. Dessa 9 liter vört tillsattes sedan innan koket kom igång, några liter fick i och för sig inte plats först så de kokade jag upp i en annan kastrull så länge tills det gick tappa i det med.
Koktiden var 75 minuter och strax efter koket kommit igång tog jag en Pre-Boil mätning. Nu blev det lite jobbigt... Pre-Boil visade på 1.061, långt mer än tänkt OG skulle vara... Det är bara att konstatera att jag har en grym effektivitet i nya grytan. Något jag måste justera i mina recept och Beersmith...
Nu fick jag ju spä ut lite till, så jag körde en dunk sparge till med 3-4 liter vatten som fick dra några minuter och sedan kokas upp vid sidan om så det inte skulle störa pågående koket, jag hällde i denna extra vätska samtidigt som jag la i bittergivan, grytan var farligt full med vätska då ;)
Snabbt justerade jag humlegivorna i den där gråa massan som finns innanför pannbenet och hoppades på det bästa, jag la till 2 gram humle på givorna och nöjde mig med det, la dock till några mindre givor under kokets sista 20 minuter, just in case...

Idag var det premiär på ett par grejjer, Jästnäring har jag aldrig använt förut, men testar det nu, har ingen aning om det gör så mycket i en normalstark jäsning.
Humlepellets körde jag med idag för första gången också, smidigt väga upp, men en sån sörja det lämnade efter sig i grytan... Får kolla om det funkar bra att köra pellets i påsar nästa kok.
Och jag testade för första gången en jäst från White Labs. Det röret ställde till det när den skulle pitchas, följde instruktionerna på flaskan men när korken försiktigt öppnades sprutade jästen ur rätt friskt, det som blev kvar efter den fadäsen åkte sedan i hinken och jag hoppas det räcker det som åkte i.
Spontant kan jag säga att det blir nog Wyeast´s smackpacks i framtiden. Känns mer hygieniska och lite säkrare att pitcha, känns som det åkte med grejjer ner i jäshinken som inte skall vara där... Men det återstår att se så småningom.

Med allt extra vatten var det ju läge för att få ut ca 23 liter istället för de ursprungliga 20 l, men vad gör man då, jo glömmer stänga kranen på jäskärlet så ca 3 liter rann ut på golvet (bra jobbat va?)
Så jag fick ut mina 20,5 liter  med ett OG på 1.055
Klockan han blev sent så jag orkade inte släpa hinken till sitt jäsställe så den fick stå över natten i en garderob och förhoppningsvis gynna jästen lite. Den står nu i 17 grader och jäser (förhoppningsvis, skall kolla till den lite senare ikväll)
Där får den stå tills på nästa måndag då den åker upp i garderoben igen och torrhumlas i 5 dagar innan flasktappning.

Allt i allt gick inte mycket som tänkt men jag hoppas resultatet blir bra oavsett.
Kommer torrhumla med kottar och eventuellt lite pellets


I övrigt...

Nu har jag lite att fila på och nästa gång jag kokar blir det en mindre sats för att fortsätta räkna på effektiviteten. Nästa storkok blir nog inte förrän i Augusti, men man vet aldrig vad som händer innan dess ;)
South Of Heaven står nu och lagras i jäshinken, räknar med att tappa den på flaska om någon vecka, den jäste ut rätt fort för att vara Lager så jag höll på missa Diacetylrasten.
Till helgen som kommer tänkte jag smaka av zApa.
Basement Draught Spring Edition har kolsyrejäst 2 veckor och väntar på att få etiketter, sedan åker det på lagring fram tills i höst någon gång.

Uppdatering

Tillslut lyckades jag bestämma mig för ett namn:
Take This Beer (Stay A While And Breathe Me In) föll det på.
En helt ogenerad flört med In Flames ;)

Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Untappd:

Google+:
 Google+


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar