torsdag 4 april 2013

BrewDay - zApa - en inte helt stilenlig Apa

Min "nya" damejane för lite mindre satser, i denna 8 liter American Pale Ale


Så ikväll har det skett, en American Pale Ale har bryggts, inte stilriktig, men nått åt det hållet i alla fall
8 liter blev det, en liten skåpsrensare och för att testa.
Jag har väl inte kikat så mycket på andra recept utan försökt gå min egen väg med vad jag har, lite diskutioner har dock skett med Vilse I Pilsnern, tack för inputen.
Inte nog med att det är Ale premiär hos BrewByBrandis, det var också dax testa extrakt bryggning


1 kilo extra light spraymalt och lite instöpta malter blev det som ni kommer se längre ner i receptet

Hur gick jag tillväga?

Malten stöptes i ca 60 minuter i 1,5 liter vatten i ca 65 grader medans Bielmeiern fylldes upp och kördes igång för att vara redo för kok så snabbt som möjligt
När timmen gått var Bielmeiern inne på sitt andra uppkok och spraymalten var iblandad strax innan vörten från malterna åkte i.
Ingredienserna, till vänster stöps malt och till höger spraymalten.

När koket körde igång hällde jag i första humlegivan och ställde timern på 30 minuter
Koket flöt på fint och vid 30 minuter hällde jag i en liten giva av Wakatu (f.d Hallertau Aroma) som även var bittergivan vid kokstart.
knappt 10 minuter senare åkte kylspiralen och lite protafloc i
med 15 minuter kvar åkte en blandning av Hallertauer Mittelfrueh och Wakatu i
Med 2 minuter kvar åkte Cascade i och nedkyllningen startade således när det kokat i 60 minuter.
4 humlegivor blev det, 3 olika sorter

30 minuter senare var vörten nerkyld till ca 17 grader och kylspiralen togs ut och ett försök till whirlpool kördes igång. Jag lät sedan det stå i ca 30 minuter till innan jag tappade över till ett jäskärl med pumphäverten och filtrerade genom bärsilen, dock fick jag bara ut 7 liter mot beräknade 8 liter så avkoket verkar ha varit större än jag trodde. Hade ställt in på 3 liter så nästa kok blir det 4 liter i inställningarna.
Jag spädde här ut vörten med 1 liter vatten så OG blir ca 1.055 skulle jag gissa på
Därefter hälldes vörten över till min "nya" damejane och ett helt paket US-05 (American Ale) torrjäst tillsattes.
Nu får det stå jäsa i ca 14 dagar tills det är dax att flaska, eventuellt kommer jag tappa om och torrhumla efter ca 7 dagar med Cascade och kanske lite Wakatu.

OG visade 1.060 vid 7 liter i jäshinken
OG testet smakades av, innan jag spädde ut med lite extra vatten, och smakade friskt, beskt och sött på en gång. Skall bli väldigt intressant se hur detta smakar när det är klart

Receptet

Boil Size: 11,32 l
Post Boil Volume: 8,32 l
Batch Size (fermenter): 8,00 l
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 8,6 EBC
Estimated IBU: 39,5 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt      Name  
0,11 kg  Munich (20,0 EBC)
0,10 kg  Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)
0,08 kg  Wheat (6,0 EBC)
1,00 kg  Extra Light Dry Extract [Boil for 60 min
7,00 g   Wakatu (Hallertau Aroma) [8,20 %] - Boil for 60 min  
4,00 g   Wakatu (Hallertau Aroma) [8,20 %] - Boil for 30 min  
8,00 g   Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil  for 15 min  
5,00 g   Wakatu (Hallertau Aroma) [8,20 %] - Boil for 15 min
16,00 g  Cascade [6,00 %] - Boil 2,0 min
1,0 pkg  Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)
(12,00 g  Cascade [6,00 %] - Dry Hop 7 Days) Osäker på om jag gör torrhumlingen

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body
Total Grain Weight: 1,29 kg
----------------------------
Name     Description                    Step Temperat Step Time  
Mash In  Add 1,5 l of water at 70,6 C       65 C       60 min



Sammanfattning

Min första extraktbryggning och första gången jag körde utan humlepåsar.
Det blev en del grums trots att jag filtrerade genom bärsilen, humlen satte igen häverten så där skall jag testa med tubgas som jag läst någonstans att någon har haft tur med.
Allt i allt tycker jag det gick bra och jag kommer kanske göra fler extraktbryggningar, dock tjänade jag ingen tid på det då jag delmäskade med lite malter i ca 60 minuter.
Skippar man den biten sparas en del tid så kanske provar jag utan att delmäska någon gång snart.
Nu sitter jag här mitt i natten med färdig städning och njuter av en kall öl, Project X, inget öl ni kommer läsa om här dock, men det är ett öl jag bryggt till och i inspiration av en god vän.
Smaken? Fantastisk, den har verkligen blivit något makalöst bra efter ca 4-5  månader på lagring!
Project X


Ja just det...

zApa? Ja, det är ju en American Pale Ale eller APA med Nya Zeeländsk humle, Wakatu (eller som den hette förr, Hallertauer Aroma. Enligt beskrivning skall den vara framodlad av Hallertauer Mittelfrueh och någon Nya Zeeländsk humle och skall ha lite mer Limesmak än till exempel Cascade. Spännande att se hur det blir i alla fall, den står ju trotts allt för merparten av humlingen.
Mittelfruhern hade jag i för att få lite mer pepprighet och fyllighet i humlesmakerna. Vi får se hur det blir om ett tag


Dax att nana nu vänner
Skål och ses snart
TasteDay inlägg på gång...
Glöm inte följa mig på Twitter och Facebook, där skrivs en del som inte alltid hamnar här ;)

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+


3 kommentarer: