måndag 4 mars 2013

Flaskbak & kurs

Sista flaskorna bakas inför flasktappningen av Temple Of The King
Stiltje råder här uti bryggeriet, tidsmässigt har jag inte hunnit med att fixa fram ett nytt kylskåp än, men jag hoppas det dyker upp ett i veckan här.
Vad som hänt sedan sist är att "projekt x" tappats på flaska, en smakrik öl med inte alltför hög alkoholhalt och att i Leon har smakerna rättat till sig igen.
Helt otroligt vilka svängningar det är i den ölen...


I dagarna tappas Temple Of The King på flaska efter att kalllagrats några veckor nu, skall bli spännande se hur den klarat resan som blev häromveckan med alltför snabb temperaturskiftning från diacetylrast till kalllagring...

Bryggkurs

I söndags var jag på Bryggarkurs hos Drakens ÅB i regi av SHBF
En intressant dag med en del nya infall och lärdomar.
Vi bryggde en Apa som skall bli spännande att smaka på när den är klar, kan faktiskt säga att jag inte smakat någon annan hembryggd än min egen, någonsin. Så det blir spännande se hur det smakar.
Är man nybörjare, rekomenderar jag starkt att gå på en kurs om man känner sig lite vilsen.
För mig var det bra praktiskt att gå kursen även om jag är väl insatt i de flesta moment utom lakning och mäskning på traditionella manér och eftersom jag inte teoretiker utan praktiker så blir det med handson med allt det jag läst mig till på nätet. Dock hade jag rätt bra koll märkte jag ;)
Det blev en del som frågade mig om BIAB och lite om kitbryggning också. Kursledaren verkade riktigt nyfiken faktiskt :)

På G och lite annat...

Jag lovade ju lite TasteDay sist jag skrev, de kommer senare, efter en titt i kalendern var det bara att konstatera att det blir lite senare i Mars de flesta ölen är "klara"

Apa:n jag funderar på att brygga kommer nog bryggas i veckan om inget oförutsett inträffar. Eller ja Apa & Apa... Blir inte bara Amerikanska humlen i ;)
Mer om det när (och om det sker)

Så fort en ny jäskyl kommer på plats kommer jag tuta på med nya roliga recept jag kommit på, skall bland anant försöka få gjort en Czekisk Pilsner som skall vara klar lagom till hösten kommer.
En ny sats av Basement Draught kommer sättas ganska snart också, jädra gött öl det...
Skål på er!


Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+


2 kommentarer:

  1. Hade gärna gått en sådan där ölkurs men det går inga sådana i min del av landet. Försökte anmäla mig till en kurs i Linköping för flera år sedan då jag bodde i östergötland men fick aldrig nåt svar. Samma sak i Göteborg. Gav upp om kurs och lärde mig själv istället.
    Lycka till med apan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var intressant, själv hade jag inte så mycket frågeställningar, men som skrivet, från andra kom det en del bra frågor.
      Vad jag själv kommit fram till sedan dess är väl att jag måste bli mer noggrann med mina lagers. Hålla betydligt bättre koll på diacetylraster osv än vad jag gjort.
      Så när nästa brygg går av stapeln, startar en ny utveckling av mina kunskaper i praktiken.
      Blir troligen mer (och varierande) flytande jäst och noggrannare kontroller under jäsningens gång.
      Mäskning och kokningproceduren har jag bra koll på tycker jag. Det är finliret som skall avgöra det nu med andra ord ;)

      Radera