fredag 11 januari 2013

TasteDay - Blood Of Saints Lager

Blood Of Saints Lager - En mycket god lager!
Jag har tidigare smakat av Blood of Saints Lager i ett tidigt skede (och faktiskt ett antal gånger till efter det)
Men nu anser jag den vara mogen. Jag har haft svårt hålla fingrarna från denna då det är min första helmaltsbryggd, och helt efter eget recept.

Idag utsatte jag den för ett prov, kör lite fredagsmys här för mig själv och stekte upp en vitlöksinsmord Entrecoté och gjorde lite potatisklyftor i ugnen, till det gjorde jag en vitlöksröra på turkisk yogurt och vitlök ihop med lite peppar. En hyfsat smakrik och kompakt rätt med andra ord.

Blood Of Saints Lager

Färgen är ljus, något gyllene, bra med kolsyra. Lite "kort" skum dock, dör fort ut, men är kritvitt.
Hur är nu smaken då?
Lätt maltig med en aning maltsötma som ligger mjukt ihop med Saaz humlen som är enda humlen förutom bitterhumlen som är Northern Brewer.
Smaken fyller upp gomen bra, och stannar där. Trotts generösa mängder vitlök i maten är smaken av ölet kvar och jag njuter av varenda sekund. Kanske kan man ana nånstans långt bak en aningens aning av smörkola. Behaglig dock.
Doften har jag lite svårt att skriva något om då jag är lite täpt i näsan just nu.

IBU ligger på ca 25, så det är en lättdrucken öl, men fyllig och aromatisk.
Får jag säga det själv (och vad de som smakat den sagt) är det en jäkligt god öl.
Känns inte alls illa pinkat för att vara det första helmaltskoket.
Synd bara att det bara finns 4 flaskor kvar ;)
Får bli ett kok imorgon och göra mer av denna goda dryck
När jag tänker på vad jag köpt på Bolaget från olika microbryggerier så kan jag säga att ingen av dem är i klass med denna (skryt jag vet, men man måsta vara kaxig också, med en viss ödmjukhet)

Betyg:

Ger mig själv (och med stöd av smakpanelen)

BBBB+


I övrigt:

I kylen står nu både No Class Lager och Leon på kylning
De får stå nån månad till på lagring minst
Jag kommer nog flytta dem till ett annat utrymme dock som är kallare och inte lika lätttillgängligt ;-)
Visst är det en härlig syn
Lagringkylen full! Skön syn det....
Så, Ha en skön fredag och Skål på er alla!


Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+

2 kommentarer:

  1. Ser Ju fantastiskt ut det där! :)
    En kyl alltså, det skulle man ha... Att göra en lager får förbli en dröm ett tag till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redigt gott ;)
      Lager är kul att brygga, men svårt, kräver mer tillsyn och att man är väldigt nogrann, men sköter man det belönas man med vansinnigt god öl :)

      Radera