torsdag 31 januari 2013

Mycket Tyskt nu....

Provkokning av Bielmeier 29L pågår! Äntligen
Mycket kul från Tyskland den senaste veckan.
I tisdags kom min nya Bielmeier 29L 2000w i retur då den första var defekt.
Har precis provkokat den och det är skillnad mot den första som kom upp.
Från start till kok ca 25 minuter med 6 liter vatten och lyftes locket av, höll den koket.

Nöjd så långt!
Passade också på att mäta hur mycket som dunstar bort under koket, körde utan isolering och med en bakplåt täckandes 2/3 av kitteln. 2,5 liter kokade bort
Räknar på 3 liter i Beersmith för säkerhetsskull på premiär receptet.

Flensburger Edles Helles, en riktigt god öl! "Plop"
I fredags och onsdags trillade det även in 2 omgångar av Flensburger Pilsener och Flensburger Edles Helles
2 kanongoda öl i hederliga patentflaskor!
Perfekt. 12 flaskor tömda redan lagom till helgens flasktappning av Blood Of Saints Lager 2.
Jag gillar verkligen de flaskorna

I dagarna väntas också ett paket från en god vän i södra Tyskland som skickat upp ett 10-tal flaskor av olika märken. Skall bli spännande ta mot och smaka!

Till helgen blir det premiärbryggning i Bielmeier grytan, 18 liter är tänkt att kokas!
Blir spännande!

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+

2 kommentarer:

  1. Kul att den är tillbaka igen. Tidtagningen stämmer bra med mina siffror också för uppkok av 6l vatten. Själv har jag inte gjort premiärbryggningen i min än då jag väntar på en hel del annan utrustning som är på väg. Om nån vecka eller två hoppas jag på att första brygden skall vara gjord i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Japp, det är kul!
    Håller just nu på att premiärmäska i den
    Går smidigt så här långt :-)

    SvaraRadera