måndag 14 januari 2013

BrewDay - Blood Of Saints Lager 2.0

Syrarasten igång för Blood Of Saints Lager 2.0
I lördags blev det lite bryggt på spisen då Bielmeiern är på utflykt i Tyskland.
Ser verkligen fram mot att få tillbaka den och kunna koka utan att ta upp spisen i närmare 6 timmar.
Nåväl, i lördags fick det bli en sats av Blood Of Saints igen, lite modifierad.
Redan på fredagskvällen kokade jag upp mäskvattnet får att se om det gör någon skillnad när man kokat bort kloret i vattnet.

När jag vaknade var vattnet fortfarande lite för varmt så ut med kastrullen på balkongen för att kyla ner till ca 38 grader. Strax efter lunch körde jag igång med mäskningen. Jag kör ett mäskningsschema för pilsner, med syrarast och allt. Jag har dock förlängt försockringsrasten vid 63 grader till 60 minuter, då jag får ut lite mer ur malten med den tiden.
Det tar sin lilla tid att mäska med det schemat jag kör så framåt seneftermiddagen var det dax att börja koka.

Lyckades fånga ögonblicket när koket rullar igång
Koktid 90 minuter och bittergivan åkte i efter 30 minuters kok.
Med 20 minuter kvar av koket åkte humlet som ger smaken och jag passade också på hälla i Protafloc (ett klarningsmedel) samtidigt, med 15 minuter kvar åkte vörtkylaren ner och med de sista 5 minuterna kvar, åkte aromhumlet i.
Sedan jag fick ordning på vörtkylaren går det sedan snabbt att kyla ner vörten, vilket är bra och "viktigt"
ca 25 minuter tog det att få ner vörten till 13 grader från kokande. Riktigt nice!
Ytterligare en misslyckad whirlpool, får aldrig nån snitts på det, kanske blir bättre och lättare i Bielmeiern när den väl är i bruk då den grytan har större diameter än Biltemagrytan jag använder just nu.
Vörten fick efter nedkylningen stå och vila i knappt 1 timme innan jag körde över det till jäshinken.
Det var en fröjd att se ren och klar vört flöda genom pumphäverten ner i jäshinken.
En rejäl omrörning med sleven och i med torrjästen Saflager w-34/70. Lät den rehydrera i skummet i 30 minuter innan jag rörde om igen och ställde in hinken i jäskylen. Där skall det nu stå ett par veckor i  ca 10 grader och jäsa fram ytterligare en gyllene brygd.
OG mätning, 1.044 helt ok även om lite lågt. Väldigt god smak på vörten också. Blir spännande smaka av om ett par månader ;)

OG blev 1.044, lite lägre än vad jag räknat med, men det berodde på att avkokning inte stämmer överens med vad jag räknat med (tror jag). Kokar jag 75 minuter med samma inställningar stämmer det exakt, men vid 90 minuter har det kokat bort för lite, får trimma in de siffrorna lite bättre
Jäskylen full, och ja... det står lite fulöl där också ;)
Jäskylen är rejält full nu (och den är också lagringskyl som synes ovan,
Nästa bryggning blir eventuellt 26 januari, Stora Hembryggardagen, och förhoppningsvis då i min nya Bielmeier. dock kommer jag inte brygga brygden de skriver om på sidan utan en kommer köra en Lager (vad annars? ;) ) Vi får se hur det ser ut i kyl och annat den dagen.
Men nästa kok blir ett mer vågat kok, jag har ju gjort 3-4 brygder nu som haft en humle för bittergivan och enbart en annan humle för smak och arom, för ajg vill lära mig hur dessa smakar och luktar var och en för sig. Det är dax att börja blanda lite nu med andra ord.

Skål vänner och ha en skön dag.

Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+

4 kommentarer:

  1. En kyl full med bara öl. Vilken härlig syn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Får dock gömma dom någon månad, går ju och tullar på förrådet trots dom inte är mogna ännu ;)
      Det är det där med tid och väntan ;)

      Radera
  2. haha, jag gör mig skyldig till samma synd jämt jag med. Aldrig man kan vänta hela tiden ut och precis när ölen är perfekt så har man bara en handfull öl kvar. Tålamod är det värsta med den här förbannade hobbyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja haha, nu på vintern kan jag lagra "säkert" om jag vill, men får inte tummen ur och får flyttat dit backarna
      Sen är det ju lite intressant se vart ölet är på väg också!

      Radera