onsdag 12 december 2012

BottlingDay - No Class Lager

Låt mig presentera: No Class Lager

Häromveckan kokades No Class Lager, nu dryga 3 veckor senare är det dax att tappa på flaska
30 st 33 centiliters flaskor blev det totalt.
Precis som vanligt flyttades ölen över till tappkärlet, primades och tappades på rena bakade flaskor, kapsylerades och etiketter sattes på flaskorna
Nu väntar 2 veckor kolsyrejäsning innan det blir
kalllagring nån månad.

Smak och färg?

Helt ärligt har jag svårt bedöma vart den är på väg, smakar ungefär samma som BoS Lager när den tappades, men den kommer inte smaka samma när den kolsyre jäst och mognat. Olika humle och olika mängd humle framför allt. Denna bör smaka lite mer av humlen än BoS.
Färgen är väldigt ljus, med en viss gyllenbrun nyans


Namnet?

Motörhead, behöver jag säga mer?
Ok, deras No Class är en av mina favoritlåtar och Motörhead är husbandet...


Allt jag gjort idag har ni sett och läst om innan så jag låter bilder prata idag istället för att skriva en massa
Gäller ju klä sig rätt när det är dax tappa husbandets öl ;)

Sockerlag kokades

Flaskbakning avklarad

Lille jäskärlet, dax att tappa över till tappkärlet

Ölet flyttas från jäskärlet till tappkärlet samtidigt som det primas inför kolsyrejäsningen

Jag tog inget FG idag, men det låg några centiliter kvar i tappkärlet så ni kan få se färgen

No Class Lager - Dax att tappa på flaska

Det blev 30 st 33 cl flaskor totalt

Vad är på gång?

Senare i veckan kommer jag tappa Leon på flaska också.
Traditional Draught står väldigt kallt, tyvärr. Får se hur den överlever, jäsningen startade excellent i alla fall.
Kommer bli lite varmare mot helgen där den står så då får jag kolla till den lite närmare.
Närmast kommer jag koka lite så fort jag hinner, vet ej vad ännu riktigt ;)


Twitter:

Facebook:
http://www.facebook.com/brewbybrandis
Google+:
 Google+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar