onsdag 10 oktober 2012

TasteDay - Better Brew Export Lager 2

Better Brew Export Lager 2, mörkare, maltigare


Så, dax att ta ett första smakprov av Better Brew Export Lager 2.
Ett stadigt skumhuvud byggdes upp i glaset när jag hällde upp den, en gyllene färg, mörkare än första bryggden, uppenbarar sig i glaset. Klar och fin!
En doft av lite estrar känner jag när jag doftar på den, bara en aning, lite lite estrar blandat med maltdoft.


Dax att smaka, lite spännande är det att smaka på denna (jag har ett glas Better Brew Export Lager 1 bredvid för att jämföra) då det var mitt första försök med stöpning av specialmalt, jag använde 500 gram CaraMünich 2 till denna bryggd.
Lite estrar i smaken också, bara lite, men de finns där än. Malt, lite vad skall jag kalla det, rostad ton i maltsmaken. God kolsyra även om skumhuvudet lägger sig en aning fort.
Denna bryggden är något maltigare än 1:an
Den har ju nu stått knappt 2 månader och gottat sig, men tyvärr bara sista veckan i sval temperatur.
Kanske hade jag lite högre förväntningar på denna bryggningen, men den är helt ok, fullt drickbar.
Retar mig lite på estrarna bara.

Jag skall ge den några veckor till sedan är det nog dax att förbruka den bryggden
Sedan, nån dag när det finns plats i jäskylen, kommer jag göra en Better Brew Export Lager på äkta lagerjäst under rätt förutsättningar. Det kommer bli spännande att se hur den smakar då.

I övrigt planeras nästa BIAB-bryggning i skrivande stund, ser ut som jag kommer få lite sällskap i bryggstugan till den bryggningen också, kul :)

Skål på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar