måndag 17 september 2012

BottlingDay - Finlandia Äpple & Päron Cider

Finlandia Äpple & Päron cider flaskad och klar!

Så idag var det dax att tappa Finlandia Äpple & Päron Cider på flaska då jag tagit ett FG som visade på 1.000 vid 22 g. Kitet har nu stått i ca 2 veckor på jäsning.
Till cidern har jag använt mina Better Brew Petflaskor om 0,5 liter + några glasflaskor. Mina petflaskor används inte längre annars tack vare att mina vänner på min stampub låter mig köpa 0,5 pant när jag behöver :)
Så...

Att göra rent 45 petflaskor tar sin tid kan man säga, men tillslut var de rena och det i lagom tid för att börja tappas.

Som vanligt gjorde jag en sockerlag, denna gång på 168 gram socker & ca 3 dl vatten som skall ge kolsyra till 24 liter cider!

Jag hällde lagen i botten på mitt tappkärl och fyllde över cidern. Vid några tillfällen fram tills tappningen påbörjades rörde jag försiktigt runt i tappkärlet för att försäkra mig om att lagen fördelades jämnt i bryggden .
23,7 liter hamnade sedan på flaska och ca 2 dl i ett glas för avsmakning. Tyvärr missade jag ta bild på det, men färgen är lite mörkare än t ex våra svenska ciders, lite mer åt Magners / Bulmers hållet.
Smaken då?
Så här långt anas lite smak och doft av jästen. Men förutom det är den något torr i eftersmaken, lite sötma i första ögonblicken och kanske döljer jästen lite av äpplesmaken, tycker dock den påminner om Magners!
Inte illa!
Vill man ha en sötare Cider kanske man skall göra den till 20-22 liter bara vilket jag kommer göra nästa gång, då troligen 20 liter

Nu skall det kolsyrejäsa ca 2 veckor i lyan innan det flyttas till en svalare plats för lagring.
Om nån månad eller så blir det provsmakning
Beräknad Alkoholvolym är ca 4,7 %

När jag skriver detta belönar jag mig med en flaska Better Brew Export Lager, men nu är det dax för det tråkiga, städa köket och skura rent utrustningen som använts... Så...
Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar