måndag 13 augusti 2012

BottlingDay - BetterBrew Export Lager 2.0

22,6 liter upptappat och klart!

I lördags var det flasktappning av Better Brew Export Lager 2.0.
Jäshinken har stått på jäsning i 18 g i 11 dagar när jag ställer fram den i lägenheten och låter den jäsa det sista i ca 22 grader i ett dygn.

FG visade på 1008 så utjäsningen har gått fint, och smaken, den var underbar, maltig och god, betydligt godare än förra kitet jag satte, Caramünichen har verkligen gjort skillnad på smaken. Blir intressant att se hur den smakar om ett par veckor.
Färgen en aning mörkare än förra bryggningen, vilken den också skall vara eftersom jag gjort en vört på Caramünich 1 som var på 4 liter
Dax att tappa på flaska!

Ville i pröva att "prima" med spraymalt denna gången, för att se hur det blir.
Gjorde en liten vört på 3 dl vatten och 246 g spraymalt som jag hällde i botten på tappkärlet.
Övertappning och flasktappning gick bra, tog det lugnt och stilla och hade inte speciellt bråttom med att bli klar.
Fick ut 22,6 liter på flaska och nu står det och kolsyrejäser för fullt.
Jästen är sparad, med vissa möda, men jag får göra en förkultur och se om den lever innan det är dax att brygga nästa gång.
Hoppas den lever för jag tycker den är bra under dom förutsättningar jag har just nu.
Men visst vore det gott att ha ett kylskåp att jäsa i, kontrollerad temperatur och allt.
får se hur det ser ut i höst, kanske kan det bli en liten investering i något begagnat som jag kan ha som jäskyl.
Men just nu, ser jag mest fram mot nästa bryggning, en helmaltsöl efter eget komponerat recept! Skall bli intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar