tisdag 17 juli 2012

Mini Mash?


Satt och tittade på Craigtube och hittade hans uppdaterade Mini Mash video. Måste säga att jag blev lite sugen på att testa, inga större inköp behövs och går att göra i makligt tempo. Givetvis blev det en runda i Beersmith med lite fipplande på ett av recepten jag tänkt göra extrakt bryggning på, en Mariestads klon som ursprungligen är en All Grain som en användare på Bryggforum var snäll nog att maila över till mig!


Jag sitter också och leker fram egna recept i Beersmith (rekommenderas starkt, en grym programvara) som skall bli intressanta att testa i höst. Lär bli ett fasligt bryggande så fort temperaturen droppar ner i jäsrummet. Appropå det så kanske jag får tillgång till ett utrymme som för stunden håller ca 15 g i det närmaste, kan ju bli aktuellt att köra en sats med en WLP810 San Francisco Lager Yeast som tydligen ger bra resultat i de förhållanden! Har ni testat den någon gång? Erfarenhet av den?

Det fina med det nya jäsutrymmet är att jag kan flaska på plats, nackdelen är att jag kan inte koka där, utan får koka hemma, köra det till stället och pitcha osv där. Men det är ju ett mindre problem, och, faktiskt, ger det mig lite tillfälle att testa NOChill metoden om jag känner för det.

Om Craig på Craigtube måste jag säga att det är en hel del tack vare honom jag började brygga igen, gillar hans videos även om han kan svamlar iväg ibland. Just nu publicerar han en serie där han gör sin första All Grain. Intressant måste jag säga. Finns mycket att lära på Youtube om bryggning osv, och Craig är väl den som jag fastnat för.
All Grain är spännande, men utrymme krävs, utrustning krävs, något som inte finns möjlighet till här för tillfället. Hade jag haft råd så hade jag investerat i en Braumeister, men det finns inte på kartan just nu.
Och jag är nöjd med mina kit.
Senare i veckan kommer en smaktest av Better Brew Export Lager förresten, missa inte den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar