måndag 30 juli 2012

BrewDay - Better Brew Export Lager 2.0

I Export Lager 2.0 stöptes 500 gram CaraMunich 1 in...
Sitter här och njuter av en god  Better Brew Czech Pilsner, förtjänar det efter kvällens aktiviter för... Ikväll har det varit aktivitet i Bryggstugan. En sats av Hambleton Bards Better Brew Export Lager med 500 gram stöpt CaraMunich 1 har satts. Spännande att få testa stöpning av specialmalt. Helt rätt gjorde jag nog inte, och antagligen inte helt fel heller ;)

Stöpte in malten i 3,5 liter 77 gradigt vatten, försökte hålla tempen i ugnen men tyvärr gick inte det som det skulle så kastrullen åkte upp på spisen igen och värmen höjdes till ca 75 innan jag lät det falla till 68. Hela processen totalt pågick under 1 timme, så 30 minuter för svalt och 30 minuter rätt.
Skön lite rödaktig färg på CaraMunich vörten.

När stöpningen var klar recirkulerade jag hela vörten genom maltpåsen ett par varv, bärsil är bra att ha ibland (la lilla påsen med malt i bärsilen och hällde sötvörten igenom!
Sedan fyllde jag upp till ca 3 liter genom att försiktigt hälla 75 gradigt vatten genom påsen med malt. Förhoppningsvis fick jag ut allt gött ur malten.
Därefter hällde jag i 1 kilo extra ljus spraymalt i kastrullen medans vörten kokade upp.
När koket började tillsatte jag Protafloc för klarning av vörten, om det hjälper i slutänden för vi se.
Precis innan koket tog fart...

Koket gick fint och när koket var klart hälldes allt över 300 gram dextros i jäskärlet, Better Brew Export Lager maltsirapen tillsattes och kallt vatten fylldes upp till 23 liter.
OG testet visade lite lågt, nådde bara 1.043, hade hoppats på 1.049 ungefär. Beräknad alkohol volym är ca 4.9 i dagsläget.
Ganska ljus färg trotts allt, blir intressant se när första provsmakningen sker om ca 1,5 månad om hur det ser ut då 
Piskade upp gott med syre i jäskärlet innan jag tillsatte kitjästen, lät sedan spannen vila och därmed låta jästen gotta till sig och rehydreras i skummet från syresättningen innan jag ställde den på sin jäsplats. Om ca 10 dagar från ikväll tas spannen till ett annat rum där det är något varmare ett dygn eller två för att sedan tappas på flaska.

Jäskärlet fyllt och klart för jäsning.
Tyvärr, blev det inget test av nya jäsutrymmet idag, det får bli senare vid ett annat tillfälle.
Jag gråter inte för det utan har på känn att denna bryggd kommer bli bra oavsett.
Nu känner jag att man börjar komma in i bryggandet, känner mig lugnare och tryggare i det jag gör. Väldigt skönt måste jag säga. Och det gör mig redo för nästa steg...
Vad det innebär, kommer jag skriva om längre fram.
Till next time... 
Skål!

Receptet:
1 Better Brew Export Lager
1 kg extra ljus spraymalt
500 g Caramunich 1 (stöpt i ca 4 liter vatten)
300 g Bryggsocker (Dextros)
Kitjäst
Gjort till 23 liter
Till Priming:
3 dl vatten
246 g extra ljus spraymalt uppkokat och puttrat i 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar