torsdag 7 juni 2012

TasteDay - Better Brew Czech Pilsner

Better Brew Czech Pilsner, här upphälld från glasflaska. Fin färg och lite parfymig doft.
Då skall vi se.
Har precis provat 2 flaskor av min Better Brew Czech Pilsner, en ur PET-flaska och en ur en hederlig glasflaska.
Skillnaden mellan de 2 är enorm. Den som tappats på PET smakade väldigt Aleaktigt, lite fruktigt, och hade i princip ingen kolsyra. Bitterhumlen smakade på PET:en lite "rökigt" som aska. En av anledningarna kommer förklarad lite längre ner.

Ölen från glasflaskan smakade betydligt renare, hade kolsyra och kändes mer som en pilsner än ale.
Bitterhumlen är renare i smaken också från glasflaskan.
På bägge ligger dock bitterheten långt fram i gommen och på tungan. Ingen som helst smak bak i munnen. Kanske beror på att jag jäste den på dextros?
Av smakhumle känner jag inget just nu, kanske har dextrosen gjort sitt eller så kommer den fram med lagring och smakerna gifter ihop sig bättre.
Doften är lite parfymig, blommig eller hur jag skall beskriva den.
Skummet helt ok.
Färgen stilriktigt gyllenbrun.

Jag jäste ju denna enligt Hambleton Bards instruktioner i ca 20 grader och med 1 kilo dextros.
Missförstå mig inte nu.
Ölen är God! Coopers Lager är utslagen ur min bryggbok. Lätt.
Men den kommer bli bra mycket godare om den jäses med 1 till 1,3 kilo extra ljus spraymalt till exempel, och i lite svalare temperatur. Skulle gissa på att jäsa den i runt 16-17 grader vore perfekt.
Resten av glasflaskorna åker nu ner i svalare lagringstemperatur under helgen, och får ligga 1 månad. Sedan dricks de upp.
Som jag känner, håller Hambleton Bard vad de lovar. Den smakar inte Ale något nämnvärt. Och som sagt, brygg den på spraymalt och var noga med rengörningen av flaskorna (framför allt PET, det var där jag gick lite bet antagligen)

Jästen verkar ha gjort sitt jobb som utlovat (och kanske lite bättre). Min jäste ut 5 pinnar lägre än vad de visar i sina charts. 1.003 jäste min ut på. Så ett starkt och torrt öl har det blivit.
När jag gör om den i höst (för det kommer jag göra) så blir det enligt ovan, enbart spraymalt och lägre temperatur.
Och så kanske jag skall lägga tid på att rengöra mina PET-flaskor bättre när jag använder dem nästa gång.
Har haft 2 gushers i av de PET-flaskor jag tappat i (satsen tappades på 50/50 glas/pet)
Fusk med rengörningen av flaskor kan straffa sig ordentligt.
En rejäl gusher som jag av en tillfällighet hittade i sista sekunden...
Slutomdöme?
Ett bra kit som verkligen håller vad det lovar, men drar som alla kit fördel av att dextrosen byts mot spraymalt.
Det blir 3 Tappkranar i betyg.
Gott jobbat Hambleton Bard
Nu jäser ju Better Brew Export Lager, den blir intressant smaka på om ca 1 månad!

Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Sorry Kevin, i made a misstake and accendently erased your message. Sorry bout that.

    SvaraRadera