onsdag 20 juni 2012

Lugnet råder

Det råder lugn i BrewByBrandis domänerna.
Det som hänt är att Better Brew Export Lager tappades på flaska och en typ av Partyfat tidigare i veckan.
Den typen av Partyfat kommer jag återkomma om så fort det är använt med lite kommentarer.
 Tyvärr har jag inga bilder från tappningen då jag helt enkelt inte hann fota.


Ölet har jäst ner från 1047 och stannat av på 1008 redan i torsdags förra veckan, och i måndags låg den kvar där. Jag tillsatte en sockerlag kokt på ca 155 g socker och dagen till ära 3 dl vatten då jag tyckte att det blandat sig väldigt dåligt sist jag tappade på flaska.

Nya kranen på jäskärlet fick sig en test och helt lätt att hitta rätt var det inte. I början fick det rinna väldigt långsamt för att efter ett antal liter kommit över till tappkärlet kunna öka på trycket. Det är ju som ni vet inte så bra att syresätta ölet i detta skedet då det ger oönskade smaker. Men processen tog ca 10 minuter totalt, Klart godkänt. Och ölet var i rörelse hela tiden utan att det plaskade, en mild whirlpool, så nu börde sockerlagen blandat sig väl.
Tappningen gick bra, 5 liter i fatet och resten på flaska.
Smaken är lätt humlat, har inget oväntat hänt har jag en lättdrucken Lager i a´la "Stor Stark" skulle jag vilja påstå.

Så var det ju tänkt att jästen skulle skördas. Men tyvärr, det blev inte av denna gången heller beroende på dålig planering. Men kitet kommer bryggas igen så det kommer fler chanser att skörda jästen.
Dagen efter tappningen var det full aktivitet på säkerhetsventilen till Partyfatet, det jäste på bra med kolsyra så det bubblade över en aning.

Och här kommer väl dagens tips: Köper ni Partyfat och har bulkpirmat för kolsyrejäsning, använd den lilla pluggen med säkerhetsventil. En väl investerad 50 lapp (säkerhetsventilen kan återanvändas). Risken är annars att fatet blir obrukbart, och likaså ölen eller cidern ni har i. Trycket kan bli väldigt högt och ett skadat fat är ett obrukbart fat, vilket är att kasta pengarna i sjön. Hellre häller jag ut ett öl som blivit sjukt än slänger ut den där 50-lappen på nya fat varje gång jag bryggt, och dessutom inte kunnat dricka innehållet i värsta fall.

I övrigt planeras en dubbelbryggning, en extrakt bryggning av 2 olika Lager på 8 liter var. Delvis har vissa ingredienser köpts in, Recepten filas och justeras. Och nu är det bara tiden som avgör. Jag vill ha ro och göra detta lugnt och stilla utan stress. Tanken är att bägge skall göras samtidigt så de får exakt samma förutsättningar att jäsa i. När smakpanelen så småningom sagt sitt, har BrewByBrandis ett nytt "vardagsöl" i sortimentet. Och kanske en litet gästspelande öl. Allt går ju att justera och förfina vid de olika bryggningarna, vilket också är charmen i det hela, det blir inte alltid exakt samma!
Finölet har vi, även om det kommer justeras lite till nästa bryggning nån gång i vinter.

Tanken är också att börja brygga mindre satser, ligga på 8-10 liter åt gången, det blir mer bryggande, och mer kunskaper på det. Och så tar det inte sån plats hela tiden. Vissa öler kommer dock bryggas i 20+ liters formatet
Utrymmet är begränsat och nu kommer jag knappt in i min klädkammare för där står 2 stycken 23 liters  satser och kolsyrejäser/mognar plus all utrustning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar