måndag 4 juni 2012

BrewDay - Better Brew Export Lager

Better Brew Export Lager - Ingredienserna: 1 kg DME Extra Light, 400g Dextros och medföljande kitjäst. I den gröna sprayflaskan har jag StarSan för snabbrengörning.
 Så, ikväll blev det av, äntligen.
Hambleton Bard´s Better Brew Export Lager är satt!

Ibland är det bra roligt när saker och ting flyter på som man vill, vilket det gjorde idag.
Mindre än 45 minuter efter jag börjat rengörningen av utrustning med mera var locket på spannen och nu väntar den på att flyttas till jäsutrymmet. Vilket jag skall göra så fort jag skrivit klart här.
Kitet är enkelt att göra, jag hade 1 kg extra ljus spraymalt (DME) och 400 g dextros i bryggden.

Kokade upp ca 3 liter vatten i en kastrull + 1,6 liter i vattenkokaren.
Eftersom det är första gången jag gör detta kitet håller jag mig så nära orginalreceptet från tillverkaren det går, dock använde jag 1 kg spraymalt i stället för 1 kg dextros. Och med de extra 400 g dextros har vi kommit upp i ungefär samma förväntad alkolhalt som med 1 kg dextros enbart. Och smaken kommer bli bättre än med rekommenderad mängd dextros.
Skeden och all annan utrustning lades i spannen fylld med rengörningsmedel medans jag plockade fram ingredienserna, och satte vatten på kokning.
Påsen med maltsirapen ställdes i diskhon (väl rengjord och steriliserad med StarSan) fylld med varmt vatten medans jag steriliserade spannen och utrustningen med StarSan. Sedan var det bara att köra.

För att kunna fota hällde jag i dextrosen och spraymalten i spannen innan vattnet (rekommenderas inte då det yr rätt mycket spraymalt i luften.)
I med 3 liter kokande vatten och röra om tills spraymalten och dextrosen löst upp sig ordentligt. Jag rör hellre för mycket än för lite kan jag tillägga.
Därefter är det dax att hälla på maltsirapen som mjuknat bra i diskhon med varmvatten.
Klippte upp påsen för att lukta men det är ingen större idé när man är förkyld...
Fin ljus färg på sirapen i varje fall.
I med sirapen och sedan hälla i vatten från vattenkokaren i påsen för att lösa upp det sista gottigaste ur påsen och ner med det i spannen också.
Better Brews Export Lager innehåller förresten 1,8kg maltsirap istället för de flesta andras 1,7 kg. Lite skillnad som förhoppningsvis gör stor skillnad i slutändan.

Sedan fyllde jag upp med kallt kranvatten till ungefär 18 liter, jag använder min 5 liters kastrull för att fylla upp spannen och rör om mellan varje påfyllning så allt blandar sig ordentligt.
Jag kollade temperaturen och den låg på 30 grader och då var det bara fylla på med sista 5 litrarna vatten och jag fick en temperatur på ca 25 grader, perfekt att pitcha jästen i.
I det här läget är det viktigt att syresätta ölet, så ytterligare än rejäl omrörning (och jag har haft hjälp av att jag rört om ordentligt hela tiden jag fyllt på vatten). Ett tjockt skum bildades på ölen vilket jag gillar. Det ger jästen en chans att rehydrera innan den kommer ner i ölet.
Jag pitchade jästen över skummet och på med lock och jäsröret med lite StarSan i.

Upp på diskbänken med spannen för att ta ett OG och smaktest.
Ölen smakade en aning sött och man kände en typisk Lagerliknande bitterhet i bakgrunden. Kanske Northern Brewer eller Hersbrucker som bitterhumle i detta kitet? Lovar gott detta.
OG visade på ca 1045 vilket är helt ok. Efter temperaturjustering visade sig värdet vara 1047
Nu skall det jäsa i 10 dagar, jag tänkte köra lite svalare än rekommenderat i ca 7 dagar för att sedan låta den jäsa ut 2-3 dagar i rumstemperatur.

Här är lite bilder från bryggningen:
Nya kranen på plats!
StarSan skummar bra! För den uppmärksamme ser vi insidan av kranen längst ner, jag har en extra packning på insidan, väl investerade 9 kr.
Maltsirapen ligger och värms i diskhon.
Spraymalt och dextros i spannen, dax tillsätta ca 3 liter kokande vatten.
Att röra om ordentligt är väldigt viktigt. Vi vill inte ha klumpar i ölet...
Maltsirapen redo att hällas i spannen...
Jästen pitchad!

OG ca 1045, ljus fin färg på ölet. Efter temperaturjustering är OG 1047
Tänk om allt var lika lätt!
Nu är det bara invänta flasktappningen och under tiden vi väntar på det skall jag provsmaka Better Brews Czech Pilsner någon dag, vilket jag återkommer om.

Tillägg 5/6 2012

Fick av olika omständigheter inte burit ner spannen som tänkt
Så nu står den med fin klädsel i sovrummet och puttrar för fullt över dagen.
Öl skall bryggas med Metal ;)
20 timmar fick den stå i rumstemperatur tyvärr. Men det blir nog bra i slutänden ändå ;)
Nevermore bärsa? Ja namnet på bryggden får nog hämtas från någon Nevermorelåt ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar