fredag 11 maj 2012

TasteDay - Mexican Honey Cerveza

Mexican Honey Cerveza - Både sötare och mörkare än jag räknat med
Igår knäckte jag en flaska av min Mexican Honey Cerveza, den har då lagrats i ca 1 månad. Läge att ta ett test med andra ord.

Ett svagt pys hördes när jag knäckte flaska, alldeles för svagt faktiskt. När jag hällde upp den noterade jag ett svagt skum och en aningen mörkare färg än jag tänkt mig, men det beror på att jag använde totalt 500g ljus spraymalt istället för extra ljus spraymalt ihop med 800 g dextros och 250 g maltodextrin. (Coopers BE2 med 250 g extra spraymalt och 300 gram extra dextros)
Nåväl, smaken är väldigt söt, jag vet att jästen inte var 100% och jag gav den 1/½ påse totalt, först 1 påse vid bryggdagen och sedan 1 extra halv påse runt dag 5 sig, då jag även pitchade i en lag med ca 150 gram Accaciahonung som jag sedan lät jäsa i ytterligare 5 dagar tills SG stannat upp på ca 1003, vilket borde ge ett torrt, krispigt öl. ABV låg enligt uträkningarna på ca 5,6%.
Vid primningen använde jag 150g socker i 2 dl vatten för bulkprimning till 21 liter. Lagrade sedan ölen i  mörkt rum som höll ca 22 g i ca 3 veckor innan jag flyttade det till ett svalare utrymme.
Det är bara att konstatera att den här ölen behöver lagras längre för att få honungen att gifta in sig med resten av smakerna, nu är ju inte Mexican Cerveza en smakrik öl i sig så det lär ta lite tid. Kanske 3 månader innan den är klar. Jag låter den stå tills i slutet av juli. Då borde den söta smaken ha lagt sig.
Blir en fin törstsläckare i augusti!

Ingredienser
Coopers Mexican Cerveza
Coopers BE2
250 g ljus spraymalt (sk DME)
300 g dextros/bryggsocker
150 g Accacia honung uppvärmt till knappt 40 grader i 2 dl vatten.
1½ paket Coopers jäst
Till kolsyrejäsningen 150 g socker kokt i sockerlag med 2 dl vatten.
Jästid 10 dagar i ca 20 grader C.


1 kommentar:

  1. Tyvärr vid en andra provsmakning ett par dagar senare beslutade jag att vaska den här batchen, den smakade vid andra tillfället enbart sur citron.

    SvaraRadera