söndag 13 maj 2012

BottlingDay - Better Brew Czech Pilsner

Better Brews Czech Pilsner tappas över till tappkärlet, innan ölet tappades över kokades en sockerlag som hälldes i botten av tappkärlet
Så, igår var det dax att tappa över Better Brew Czech Pilsner till flaskor.
Jäskärlet flyttades in i köket redan i torsdagskväll för att stabilsera jästkakan.
När locket öppnades slog en humlebomb rakt in i näsan. Vilken doft! Fantastisk! Det här luktar verkligen tjeckisk pilsner redan nu.
Färgen är gyllenbrun och ölet var väldigt klart. Gjorde en avläsning av FG och fick fram 1003!
Nu är det synd att jag glömde mäta OG. Men tar man Hambleton Bards medelvärden så låg OG runt 1041 och FG skulle ligga runt 1008.  Utgår vi från deras genomsnittliga OG får vi en beräknad ABV på 5%, och så lägger vi på 0.5% från kolsyrejäsningen så får vi en stark pilsner. Kanske gjorde de extra dagarna i jäskärlet lite, eller så har vi en exceptionellt nöjd jäst i detta kitet.

Tyvärr kan jag säga att det tilltänkta tillvaratagandet av jästkakan tyvärr inte blev av på grund av tidsbrist. Men det kommer säkerligen bli fler bryggningar på detta kitet så det finns fler möjligheter + att jag har en Export Lager som väntar på att jäsas så småningom.
Dock blev inte det här så smidigt och problemfritt som jag hoppats.
Jag gjorde en lag med ca 150 g socker och 2 dl vatten för kolsyrejäsningen som hälldes i tappkärlet.  Inga problem så långt...
Det började med att häverten inte ville göra sitt jobb ordentligt (kom ihåg köpa en pumphävert till nästa bryggning) så tappningen från jäskärlet till tappkärlet tog väldigt lång tid och slabbades en del, fick suga om 4-5 gånger med resultatet att jag fick ut en mindre mängd på flaska än tänkt. Jag fick tyvärr också med en hel del jäst tyvärr, inte optimalt, men men vad göra? Lät ölet blanda sig lite extra länge i tappkaret så en del jäst han lägga sig faktist. Lät det stå kanske en 30-40 minuter.
Bara konstatera att man inte skall vara bakis när man håller på med detta.
Smaken var som doften, en humle explosion. Humlen kändes markant, men det viktigaste. Det smakade inte ale för fem öre så här långt.
Nu skall de kolsyrejäsas i 2 veckor innan första provsmakningen, om jag kan hålla mig så länge... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar